Dette indlæg skulle have været en kommentar på Eigils blog til indlægget Søvndahl afslører sig selv, men desævrre ser kommentarfunktionen ikke ud til at virke.
Eigil omtaler demokratiet som et universelt princip, ikke et kulturspørgsmål, og mener derfor, at Villy Søvndal undergraver selve ideen om demokratiet, når Villy Søvndal omtaler det som et spørgsmål om kultur:
Nogle muslimske teologer har påpeget, at såvel Koranen og Menneskerettighederne er nedskrevne af mennesker. Imidlertid er Koranen givet af gud, og er dermed mere autoritativ end Menneskerettighederne, mener teologerne. Fejlen i argumentet er, at argumentetet kun kan accepteres, hvis man tror, at der findes en højere magt omkring regler for menneskelig adfærd end mennesket selv: Fejlen er at påstå, at det ene sæt regler er universelt, mens det andet ikke er det, fordi det andet sæt "bare" er menneskeskabt.
Hvis ikke demokratiet skal ses som en naturlov på lige fod med tyngdekraften, eller som en spirituel lov givet af et metafysisk væsen (hvis man tror på den slags ævl), så må man anerkende, at ideen om demokrati er lige så menneskeskabt som tandfeen.
Det er tydeligt, at opfattelsen af, hvad demokrati dækker over, har ændret sig markant gennem tiden. I de første omtaler af demokrati gjaldt det kun for frie mænd i Athen over 20 år, som mig bekendt i øvrigt forventedes at mødes for at nå til enighed frem for blot at lade flertallet få ret. Siden har opfattelsen af demokrati ændret sig væsentligt, og der er opstået mange former for demokrati.
Leave a comment