Der er ikke nødvendigt at være rød for at støtte den røde fløj. Det er bare den fløj, de fleste borgere ville støtte, hvis de et øjeblik kunne se bort fra de mere eller mindre nationalistiske, religiøse eller tilsvarende mystiske krav og forventninger om adfærd og holdninger, som alle tror, at man skal opfylde for at være en god samfundsborger. Hvis folk i stedet vurderede, hvad der gav dem selv den største fordel, ville de hurtigt samles i solidaritet.
Jeg føler mig f.eks. ikke særlig rød ud fra de betragtninger, der ofte associeres med venstrefløjen. Økonomisk ligger jeg i den høje ende, og også inden min partner har fået arbejde (hun afventer i skrivende stund blot sin sidste eksamenskarakter) har vi fået mærkatet "ressourcestærk familie". Mine solidaritetsfølelser med en befolkningsgruppe, der overvejende ikke er mere rød end Socialdemokratiet, kan ligge på et meget lille sted. Jeg føler skadefryd, ikke solidarisk indignation, når en højreorienteret arbejder modtager de uundgåelige økonomiske lussinger af at stemme på V, K eller O, og ville blot ønske, at vedkommende var nærværende nok til at forstå, hvor lussingen kom fra, så vi andre ikke også blev ramt af de partier, vedkommende var med til at stemme ind i regeringen. Det gælder iø¸vrigt også for indvandrere eller socialt svagtstillede grupper, som rent demografisk udgør andre grupper end min egen. Indvandrere, der stemmer på V, K eller O, har i mine øjne fortjent at blive udsat for det fremmedhad, som disse partier promulgerer. En arbejder, der stemmer på V, K eller O, har fortjent at se sine overenskomster blive knust.
Jeg føler mig f.eks. ikke særlig rød ud fra de betragtninger, der ofte associeres med venstrefløjen. Økonomisk ligger jeg i den høje ende, og også inden min partner har fået arbejde (hun afventer i skrivende stund blot sin sidste eksamenskarakter) har vi fået mærkatet "ressourcestærk familie". Mine solidaritetsfølelser med en befolkningsgruppe, der overvejende ikke er mere rød end Socialdemokratiet, kan ligge på et meget lille sted. Jeg føler skadefryd, ikke solidarisk indignation, når en højreorienteret arbejder modtager de uundgåelige økonomiske lussinger af at stemme på V, K eller O, og ville blot ønske, at vedkommende var nærværende nok til at forstå, hvor lussingen kom fra, så vi andre ikke også blev ramt af de partier, vedkommende var med til at stemme ind i regeringen. Det gælder iø¸vrigt også for indvandrere eller socialt svagtstillede grupper, som rent demografisk udgør andre grupper end min egen. Indvandrere, der stemmer på V, K eller O, har i mine øjne fortjent at blive udsat for det fremmedhad, som disse partier promulgerer. En arbejder, der stemmer på V, K eller O, har fortjent at se sine overenskomster blive knust.
Når en gruppe mennesker bliver klemt på grund af den borgelige
regerings adfærd, og jeg påpeger, at det går ud over mennesker, er det ikke, fordi jeg har ondt af
ofrene, som jeg ikke har et personligt forhold til. Det er i stedet
fordi jeg ved, at regeringen har samme holdning til mig, og at det
hurtigt kan blive mig, der sidder i suppedasen. Så er der i høj grad et
menneske og en behandling af mennesket, jeg kan forholde mig til,
nemlig mig selv og deres behandling af mig. Der er ikke skyggen af bleeding heart liberal over mig.
Jeg nærer ikke romantiske drømme om, at mennesker skal leve i en særlig pagt med naturen. Jeg mener ikke, at mennesker udmærker sig ved at være biologisk eller guddommeligt pålagt krav om særlige forpligtelser overfor hverken andre mennesker eller andre dyr. Som art opfører vi os på planeten, som ethvert andet dyr har gjort det: Vi bruger løs af ressourcerne efter bedste evne. Når vi destruerer såvel vores livsgrundlag som hinanden, er det fordi vi kan. Jeg er ikke tree-hugger.
I alle disse situationer, og i øvrigt også ganske generelt, hælder jeg til et gammelt princip: Might is right. Blot tolker jeg ikke dette princip i dets oprindelige overensstemmelse med socialdarwinistisk pseudovidenskab (som går ud på, at de "stærkeste" mennesker, som har tilkæmpet sig magt over andre, vil avle stærke børn), og jeg betragter det heller ikke som udtryk for, at man skal acceptere de til enhver tid gældende magtbalancer. Jeg benytter princippet som en erkendelse af, at magt er et fænomen, der ikke alene afgøres af muskelstyrke, og at ret og fejl defineres af de, der har magten til det, samt at magt er en stadig kamp for denne mulighed. De, der får magten, får samtidig den ret, de selv beslutter sig for.
Jeg mener, at de mennesker, der kæmper for interesser, der strider imod mig, ikke skal have magten til at gøre det. Dette er simpel magtkamp, og det betyder, at jeg - som enhver anden, der indgår i magtkamp - ikke går ind for lige ret til alle. Jeg ønsker at begrænse den ret, som defineres af mine modstanderes magt- og retssystem. Jeg mener ikke engang, at alle er "lige" - for i forhold til hvad er vi "lige", når end ikke vores individuelle biologi er det? I bedste fald er vi alle lige ligegyldige set fra enten et større, makrokosmisk perspektiv eller fra et mindre, mikrokosmisk perspektiv, men lige nu og her har jeg mere nærværende interesser end hvilken rolle, de enkelte mennesker på Jorden spiller for universets tilstand om to milliarder år, eller om min krop har en eksistens set fra subatomar rækkevidde.
Jeg er selvinteresseret, og ønsker slet og ret, at jeg selv får det godt. Min selvtilfredsstillelse er begribeligvis en multidimensionel ligning med talrige kompromiser, og har både biologiske og opdragelsesrelaterede imperativer, ligesom den er under løbende udvikling. Jeg vil f.eks. arbejde for min tilfredsstillelse i den udstrækning, at arbejdet ikke er overmåde uinteressant og dermed utilfredsstillende. Jeg ofrer mig til dels for familiens muligheder, fordi det på lidt bredere sigt giver mig fordele. Mine handlinger er karakteriseret ved, at jeg indretter mig efter, hvad der både på kort sigt og på længere sigt giver mig en fordel indenfor det spillerum, min form for selvtilfredsstillelse giver mulighed for.
Derimod har jeg et lang række personlige ønsker, jeg gerne vil have opfyldt. Jeg vil gerne have flere penge mellem hænderne, gå i tryghed på gaden, have et samfund med stor viden og deraf følgende udvikling, ikke fylde mig selv med giftstoffer i maden, have frihed til at være mig selv, osv. Jeg sammenfattede en længere liste ved sidste Folketingsvalg, og behøver ikke gentage hele listen her.
Her kommer den røde holdning alligevel i spil. Det vil være en rød regering, der i væsentligst udstrækning arbejder på at opfylde mine ønsker af samfundet. Skal det om nødvendigt ske på bekostning af de mennesker, der opnår deres fordele på bekostning af mig, har jeg ikke svært ved at vælge side: Jeg vælger min egen side. Den smule, jeg får ud af skattelettelserne til de allerrigeste, betaler jeg mere end rigeligt igen for, enten direkte som brugerbetaling eller indirekte via tabte muligheder. Mine få tusinde kroner ekstra om året er intet at regne mod den systematiske ruinering af min søns børnehave og min datters skole - mine børns og deraf følgende mit problem - for nu blot at nævne ét felt, hvor den borgerlige regerings prioritering kan ses. Når den offentlige trafik bliver udpint, så skal jeg vente længe ved stoppestedet for at betale en dyr billet til en bus, der ikke kører derhen, hvor jeg skal af, eller også skal jeg sidde i kø på motorvejen - for at nævne et andet felt. De få tusinde kroner bliver hurtigt en ringe kompensation for alle generne.
Hvis jeg er solidarisk med forskellige af samfundets grupper, er det ikke fordi jeg føler solidaritet med dem. Så vidt jeg er orienteret kan muslimer f.eks. stikke deres Muhammed og Allah samme mørke sted hen, som de kristne kan stikke deres Jesus og Gud op. Imidlertid ved jeg også, at den p.t. siddende magt hellere end gerne ville fordrive (eller alternativt assimilere) enhver, der ikke tilhører samme kristne gruppering, herunder mig. Hvadenten jeg ønsker det eller ej, placerer det mig ligesom muslimerne som modstander mod magthavernes religion, og dermed har vi en fælles fjende. Det bliver vi ikke venner af, men så længe modstanderen er større og har magten, har vi større prioriteter end hinanden. Jeg er hverken indvandrer, homoseksuel, en truet art, flygtning, under uddannelse, bosat i et uland (endnu), socialt udsat, syg, barn eller et naturområde. Men jeg er heller ikke en del af den økonomikult, der gladeligt ofrer enhver anden gruppe på kapitalismens alter, og hvis kapitalisterne er villige til at ofre disse grupper, er de også villige til at ofre enhver anden, mig inklusive.
Forholdet mellem mig og min arbejdsgiver er præget af en grundlæggende uenighed om forholdet mellem udført arbejde og kompensation. Vi har modsat rettede økonomiske interesser, og det er en åbenlys fordel for mig at have en stærk fagforening, der arbejder for at sikre mig mod min arbejdsgiver. Ydermere ville det være direkte selvdestruktivt for mig at støtte en magthaver, der støtter arbejdsgivernes interesser frem for lønmodtagernes, herunder ved at bekæmpe fagforeningernes magt eller ved at støtte fagforeninger såsom Krifa, der ikke kæmper for medlemmernes interesser. De fleste af fagforeningens medlemmers ve og vel rager mig en høstblomst, men jeg står i samme situation som de, og dermed er det en rationel fordel at være solidarisk med dem, uanset hvad jeg ellers måtte føle om dem. Mange medlemmer giver nemlig fagforeningen en større magt til at kæmpe for det, der er min fordel.
Når miljøet bliver skadet, er det ikke alene truende for helbredet. Det bliver også dyrt at kæmpe om ressourcerne. Det har jeg virkelig ikke lyst til at betale for, og derfor vil jeg gerne have rettet op på systemet, inden det enten er for sent eller for alvor koster kassen. Det handler ikke om romantiske drømme om skovsøer og arter, der har "fortjent" at blive bevaret, men om at det er til min fordel, at økosystemerne bliver bevaret.
Kort sagt: Som udgangspunkt er jeg ikke genkendeligt rød, og det er heller ikke nødvendigt. Alt det her handler ikke om at "føle solidaritet" med det ene eller det andet, men simpelt hen om, at det er mest gavnligt for mig at alliere sig med de folk, der allerede kæmper for en magtfordeling, som står til min fordel. Jeg er egentlig ligeglad med, om jeg også kæmper mine skæbneallieredes kamp; jeg håber blot, at de også vil kæmpe for deres sag i de tilæ¦lde, hvor den tilfældigvis også gavner min.
Jeg er selvinteresseret, og hvis ikke jeg tror, at jeg ene mand kan vinde en kamp mod mange, så er jeg nødt til at slå mig sammen med andre, der er i min situation. Når jeg tænker på mig selv først, er det fordelagtigt for mig at være rød, hvadenten jeg føler noget for det eller ej.
Jeg nærer ikke romantiske drømme om, at mennesker skal leve i en særlig pagt med naturen. Jeg mener ikke, at mennesker udmærker sig ved at være biologisk eller guddommeligt pålagt krav om særlige forpligtelser overfor hverken andre mennesker eller andre dyr. Som art opfører vi os på planeten, som ethvert andet dyr har gjort det: Vi bruger løs af ressourcerne efter bedste evne. Når vi destruerer såvel vores livsgrundlag som hinanden, er det fordi vi kan. Jeg er ikke tree-hugger.
I alle disse situationer, og i øvrigt også ganske generelt, hælder jeg til et gammelt princip: Might is right. Blot tolker jeg ikke dette princip i dets oprindelige overensstemmelse med socialdarwinistisk pseudovidenskab (som går ud på, at de "stærkeste" mennesker, som har tilkæmpet sig magt over andre, vil avle stærke børn), og jeg betragter det heller ikke som udtryk for, at man skal acceptere de til enhver tid gældende magtbalancer. Jeg benytter princippet som en erkendelse af, at magt er et fænomen, der ikke alene afgøres af muskelstyrke, og at ret og fejl defineres af de, der har magten til det, samt at magt er en stadig kamp for denne mulighed. De, der får magten, får samtidig den ret, de selv beslutter sig for.
Jeg mener, at de mennesker, der kæmper for interesser, der strider imod mig, ikke skal have magten til at gøre det. Dette er simpel magtkamp, og det betyder, at jeg - som enhver anden, der indgår i magtkamp - ikke går ind for lige ret til alle. Jeg ønsker at begrænse den ret, som defineres af mine modstanderes magt- og retssystem. Jeg mener ikke engang, at alle er "lige" - for i forhold til hvad er vi "lige", når end ikke vores individuelle biologi er det? I bedste fald er vi alle lige ligegyldige set fra enten et større, makrokosmisk perspektiv eller fra et mindre, mikrokosmisk perspektiv, men lige nu og her har jeg mere nærværende interesser end hvilken rolle, de enkelte mennesker på Jorden spiller for universets tilstand om to milliarder år, eller om min krop har en eksistens set fra subatomar rækkevidde.
Jeg er selvinteresseret, og ønsker slet og ret, at jeg selv får det godt. Min selvtilfredsstillelse er begribeligvis en multidimensionel ligning med talrige kompromiser, og har både biologiske og opdragelsesrelaterede imperativer, ligesom den er under løbende udvikling. Jeg vil f.eks. arbejde for min tilfredsstillelse i den udstrækning, at arbejdet ikke er overmåde uinteressant og dermed utilfredsstillende. Jeg ofrer mig til dels for familiens muligheder, fordi det på lidt bredere sigt giver mig fordele. Mine handlinger er karakteriseret ved, at jeg indretter mig efter, hvad der både på kort sigt og på længere sigt giver mig en fordel indenfor det spillerum, min form for selvtilfredsstillelse giver mulighed for.
Derimod har jeg et lang række personlige ønsker, jeg gerne vil have opfyldt. Jeg vil gerne have flere penge mellem hænderne, gå i tryghed på gaden, have et samfund med stor viden og deraf følgende udvikling, ikke fylde mig selv med giftstoffer i maden, have frihed til at være mig selv, osv. Jeg sammenfattede en længere liste ved sidste Folketingsvalg, og behøver ikke gentage hele listen her.
Her kommer den røde holdning alligevel i spil. Det vil være en rød regering, der i væsentligst udstrækning arbejder på at opfylde mine ønsker af samfundet. Skal det om nødvendigt ske på bekostning af de mennesker, der opnår deres fordele på bekostning af mig, har jeg ikke svært ved at vælge side: Jeg vælger min egen side. Den smule, jeg får ud af skattelettelserne til de allerrigeste, betaler jeg mere end rigeligt igen for, enten direkte som brugerbetaling eller indirekte via tabte muligheder. Mine få tusinde kroner ekstra om året er intet at regne mod den systematiske ruinering af min søns børnehave og min datters skole - mine børns og deraf følgende mit problem - for nu blot at nævne ét felt, hvor den borgerlige regerings prioritering kan ses. Når den offentlige trafik bliver udpint, så skal jeg vente længe ved stoppestedet for at betale en dyr billet til en bus, der ikke kører derhen, hvor jeg skal af, eller også skal jeg sidde i kø på motorvejen - for at nævne et andet felt. De få tusinde kroner bliver hurtigt en ringe kompensation for alle generne.
Hvis jeg er solidarisk med forskellige af samfundets grupper, er det ikke fordi jeg føler solidaritet med dem. Så vidt jeg er orienteret kan muslimer f.eks. stikke deres Muhammed og Allah samme mørke sted hen, som de kristne kan stikke deres Jesus og Gud op. Imidlertid ved jeg også, at den p.t. siddende magt hellere end gerne ville fordrive (eller alternativt assimilere) enhver, der ikke tilhører samme kristne gruppering, herunder mig. Hvadenten jeg ønsker det eller ej, placerer det mig ligesom muslimerne som modstander mod magthavernes religion, og dermed har vi en fælles fjende. Det bliver vi ikke venner af, men så længe modstanderen er større og har magten, har vi større prioriteter end hinanden. Jeg er hverken indvandrer, homoseksuel, en truet art, flygtning, under uddannelse, bosat i et uland (endnu), socialt udsat, syg, barn eller et naturområde. Men jeg er heller ikke en del af den økonomikult, der gladeligt ofrer enhver anden gruppe på kapitalismens alter, og hvis kapitalisterne er villige til at ofre disse grupper, er de også villige til at ofre enhver anden, mig inklusive.
Forholdet mellem mig og min arbejdsgiver er præget af en grundlæggende uenighed om forholdet mellem udført arbejde og kompensation. Vi har modsat rettede økonomiske interesser, og det er en åbenlys fordel for mig at have en stærk fagforening, der arbejder for at sikre mig mod min arbejdsgiver. Ydermere ville det være direkte selvdestruktivt for mig at støtte en magthaver, der støtter arbejdsgivernes interesser frem for lønmodtagernes, herunder ved at bekæmpe fagforeningernes magt eller ved at støtte fagforeninger såsom Krifa, der ikke kæmper for medlemmernes interesser. De fleste af fagforeningens medlemmers ve og vel rager mig en høstblomst, men jeg står i samme situation som de, og dermed er det en rationel fordel at være solidarisk med dem, uanset hvad jeg ellers måtte føle om dem. Mange medlemmer giver nemlig fagforeningen en større magt til at kæmpe for det, der er min fordel.
Når miljøet bliver skadet, er det ikke alene truende for helbredet. Det bliver også dyrt at kæmpe om ressourcerne. Det har jeg virkelig ikke lyst til at betale for, og derfor vil jeg gerne have rettet op på systemet, inden det enten er for sent eller for alvor koster kassen. Det handler ikke om romantiske drømme om skovsøer og arter, der har "fortjent" at blive bevaret, men om at det er til min fordel, at økosystemerne bliver bevaret.
Kort sagt: Som udgangspunkt er jeg ikke genkendeligt rød, og det er heller ikke nødvendigt. Alt det her handler ikke om at "føle solidaritet" med det ene eller det andet, men simpelt hen om, at det er mest gavnligt for mig at alliere sig med de folk, der allerede kæmper for en magtfordeling, som står til min fordel. Jeg er egentlig ligeglad med, om jeg også kæmper mine skæbneallieredes kamp; jeg håber blot, at de også vil kæmpe for deres sag i de tilæ¦lde, hvor den tilfældigvis også gavner min.
Jeg er selvinteresseret, og hvis ikke jeg tror, at jeg ene mand kan vinde en kamp mod mange, så er jeg nødt til at slå mig sammen med andre, der er i min situation. Når jeg tænker på mig selv først, er det fordelagtigt for mig at være rød, hvadenten jeg føler noget for det eller ej.
Jeg har også forsøgt at sige til folk, at de og deres børn altså ikke er fredet, bare fordi de har det rigtige pas, for en stat, der er parat til at behandle asylsøgere som den gør, er også parat til at behandle alle andre på samme måde. Det var vel også det, der var Niemöllers pointe.
Det lyder fint, men det er faktisk ikke hele sandheden for undertegnede.
Jeg ville så gerne være så rationel, men min egen motivation er nærmere en religiøst eller idealistisk tro på menneskerettigheder og ligeret, end på nogen egentlig tiltro til egen materiel vinding.
Det er dokumenteret til hudløshed, at venstreorienterede magthavere er præcist så korrupte som Brixtofte og Løkke, og når Venstre i min bevidsthed står som indbegrebet af uhæderlighed, er det kun fordi, de har haft magten til at stjæle uhæmmet i et årti. Marius Ålborg og andre ligesom ham havde magten og brugte den før dem.
Du bruger en del energi på at afsværge religiøse tosser, men reelt er magtkampen imellem dem, der tror på lidt højere idealer, og dem der tror, stupid egoisme automatisk balancerer sig selv ud og bliver til noget produktivt. Den røde side af sagen er vel egentlig en slags barnlig tro på højere idealer...
Jeg tror bestemt, egoisme er en fin regulering af spillerne på banen, men reglerne og dommerfunktionen må indlysende skrives og udføres af voksne. Det er med andre ord helt fint med det fri marked, så længe en stærk statsmagt udstikker rammerne for de egoistiske og kortsigtede virksomheder.
MVH
/Uffe